Friday, April 7, 2017

Istuntavirheiden hahmottamisen vaikeus



Thor tuli meille vuonna 2011 ja oli todella vino rungosta. Olin myös itse todella vino rungosta eli olimme oikein täydellinen vino pari. Oikeastaan aloin vasta hahmottamaan omia kehittämiskohteita paremmin Thorin kautta ja lähdin työstämään toispuoleisuuttani toden teolla. Olen käynyt kraniosakraaliterapiassa, osteopaateilla, fysioterapiassa, akupunktiossa ja ties vaikka missä. Olen urheillut ja joogannut paljon. (Ekassa videossa istuntaa on jo korjattu.)



Kun Johanna piti meille ensimmäisiä tunteja muistan miten helposti valuin lyttyyn toisesta kyljestä ja oli todella haastavaa kääntyä oikealle. Vuosien varrella olen suoristunut selvästi ja olen viime aikoina ollut aika tyytyväinen omaan istuntaan. Sitten Jannika tulee paikalle pitämään koulutuntia ja toteaa, että onko sulla joku jumi selässä? Nå ihan varmaan on sen edellisen ilmakyydin jälkeen ja viime viikolla Thor lähti yhtäkkiä maneesissa täyttä laukkaa ja olin pari päivää sen jälkeen ihan kiinni SI-nivelestä, kun jokin niksahti selässä. Siitä Jannika sitten jatkoi, että ei tiedä kuinka paljon uskaltaa korjata minua jos siellä on jotain joka kinnaa vastaan, mutta en kuulemma aikaisemmin ole ollut näin vino ja hän pystyy parhaiten näyttämään ongelmakohdat videon kautta. Eli ei kun kuvaamaan ja ai että mikä järkytys. Olin tosiaan ihan lytyssä vasemmasta kyljestä ja oikeassa kierroksessa käännyin ylävartalon kanssa ihan muualle kuin menosuuntaan. Jannika sanoi myös, että Thor oli laukannut paremmin Tiinan kanssa maaanantaina eli epäili hieman vinomman oikean laukan johtuvan nyt vaan mun istunnasta. (Right Canter crooked seat -videossa näkee miten lantio, koko ylävartalo ja etenkin vasen lapa menevät liikkeen vastaiseen suuntaan.)



Alkutunnista kävelimme ja ravasimme keskihalkaisijaa pitkin ja sen jälkeen jatkoimme samaa harjoitusta laukassa. Kun olin katsonut videon sain ravata ja laukata oikealle niin, että mietin kylkiä pitkiksi ja koko ajan hieman vasenta olkapäätä eteenpäin. Mun piti myös miettiä lantiota liikkeen suuntaiseksi ja kääntää vartaloa navan kohdalta oikealle. Tätä tehdessä ymmärsin myös paremmin, kun Mette on sanonut siitä, että minun pitäisi tuoda hieman vasenta lonkkaa eteenpäin.


Kun olin hetken keskittynyt istuntaan Thorin laukka parani huomattavasti ja Thor vaikutti heti  tyytyväisemmältä. Sain sitten ratsastaa neliskulmaista uraa ja aina miettiä, että korjaan vinoudet siirtämällä lapoja takajalkojen eteen eikä korjaamalla takajalkoja etujalkojen taakse. Ratti ensin ja sitten moottori - ajatus, josta myös Johanna aina jaksaa muistuttaa.

Vasen kierros on meille paljon helpompi ja Jannika pyysi vasemmassa kierroksessa vaan keskittymään olemaan mahdollisimman paljon tekemättä mitään. Eli säilyttämään suoruus ja varomaan sitä, että ei taivu liikaa vasemmalle, kun vasen puoli on niin paljon joustavampi (hassua, että voi olla sekä jäykkä että joustava samaan aikaan).

Olin todella tyytyväinen Jannikan valmennukseen ja sain paljon irti tunnista. Hämmästyin vaan taas kerran miten vaikeaa on hahmottaa oman istunnan kehittämiskohteita ilman ulkopuolista apua. En todellakaan kokenyt olevani erityisen vino enkä olisi ikinä itse lähtenyt korjaamaan tätä niin selvää ongelmakohtaa.


Istuntaa korjatessa auttaa tietenkin kovasti, jos on hyvä valmentaja joka osaa hahmottaa kehittämiskohteet, mutta myös kuvaaminen on oiva tapa näyttää ratsastajalle missä ongelmat ovat. Sinänsä en ehkä olisi ilman Jannikan apua huomannut tätä vinoutta yhtä helposti vaan selvästi jonkun piti siitä ensin sanoa jotta pystyin sen jälkeen huomaamaan saman asian myös liikkuvassa kuvassa.

Thor on muuten ollut todella suoran ja hyvän tuntuinen. Thorin oma kengittäjä on nyt kengittänyt noin vuoden ja se näkyy ja tuntuu koko hevosessa. On sekin vaan hassua, että kavion asennon korjaaminen vie näin kauan. Onneksi meillä on ollut mahdollisuus saada ihanalta Just Dressage:n Matildalta Farrier Formula Double Strengthiä silloin kun kaviot olivat pahimmillaan sekä mahtavalta Chia de Gracia:n Mirvalta taas kavioiden kasvua tukevaa ja vahvistavaa Check my Hooves -rehusekoitusta.

Thor on myös ollut todella rento eikä ole kyttäillyt yhtään mitään kentällä. Myös tiellä ja pellolla voi kävellä pitkin ohjin, joka on ollut aivan ihanaa. Kun Thor on mieleltään rento on se myös paljon rennompi rungostaan.

Ihanaa viikonloppua kaikille mahtaville lukijoille! Jos saan tästä flunssaa paranneltua yritän sunnuntaina ehtiä käymään Tampereen messuilla. Nähdään toivottavasti siellä!

2 comments:

  1. Minulla on ollut ongelmana juuri tuo sama, vasen kylki menee ruttuun ja oikeassa kierroksessa hankala päästä käännökseen mukaan ja vaikuttamaan istunnalla. Tästä sai kyllä pari hyvää vinkkiä kokeiltavaksi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei, kiva kuulla, että sait vinkeistä kokeiltavaa. Kerrothan sitten toimivatko vinkit myös käytännössä.:) Ihania ratsastushetkiä!

      Delete